بررسی نقش مهارتهای پداگوژیکی در نوآوری و ابتکار آموزشی در معلمان تربیتبدنی شهر بیرجند |
کد مقاله : 1304-CNF |
نویسندگان |
عاطفه آبیار * کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند |
چکیده مقاله |
هدف از انجام تحقیق بررسی نقش مهارتهای پداگوژیکی در نوآوری و ابتکار آموزشی در معلمان تربیتبدنی شهر بیرجند بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمام معلمان تربیت بدنی شهر بیرجند به تعداد 739 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان حجم نمونه 256 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه ابتکار و نوآوری آموزشی کولز و واندن بروک (2007) و پرسشنامه مهارتهای پداگوژیکی صداقت و همکاران (1399) استفاده شد. نتایج نشان داد رابطهی معنادار بین مهارتهای پداگوژیکی در نوآوری و ابتکار آموزشی در معلمان تربیتبدنی شهر بیرجند وجود دارد. در نتیجه مهارتهای پداگوژیکی به معلمان تربیت بدنی در بیرجند کمک میکند تا دانشآموزان را به تفکر خودآموز ترغیب کنند. این معلمان میتوانند روشهای آموزشی مبتنی بر مشارکت، تحقیق و کشف را به کار ببرند. به عنوان مثال، میتوانند دانشآموزان را به تحقیق در مورد موضوعات مرتبط با ورزش و سلامت تشویق کنند و آنها را به کشف دانش جدید و ارائه گزارشهای خود ترغیب کنند. این نوع آموزش تفکر خودآموز و ابتکار را در دانشآموزان تقویت میکند. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای پداگوژیک، نوآوری، ابتکار آموزشی، معلمان تربیتبدنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |