بررسی نقش مشارکت ورزشی و آمادگی جسمانی بر بهزیستی ذهنی دانشآموزان مدارس متوسطه دوم شهر یاسوج |
کد مقاله : 1309-CNF |
نویسندگان |
حمید دادگر * دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر این است که نقش مشارکت ورزشی و آمادگی جسمانی بر بهزیستی ذهنی دانشآموزان مدارس شهر یاسوج را واکاوی کند. این پژوهش در چارچوب روششناسی کمّی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهآماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دوره دوم در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است که 370 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و اطلاعات لازم از آنان جمعآوری شد. ابزار تحقیق جهت سنجش مشارکت ورزشی پرسشنامه پژوهشگرساخته است که از طریق اعتبار عاملی و محتوا، تعیین اعتبار؛ و با استفاده از همسانی درونی به روش آلفا کرانباخ و کودر-ریچاردسون، تعیین پایایی شدند. همچنین از پرسشنامه استاندارد آمادگی بدنی ادراک شده آبادی (1988) و بهزیستی ذهنی ریف (1980) استفاده شده است. دادههای تحقیق، با استفاده از آمارهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمارهای استنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون)، تجزیه و تحلیل و به سوالات تحقیق، پاسخ داده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد، رابطه معناداری بین مشارکت ورزشی و بهزیستی ذهنی دانشآموزان وجود دارد و این متغیر قادراست، 17 درصد واریانس آن را تبیین کنند. رابطه معناداری بین آمادگی جسمانی و بهزیستی ذهنی دانشآموزان وجود دارد. نتیجهگیری اساسی پژوهش حاضر این است که مشارکت ورزشی و آمادگی جسمانی نقش مهمی در بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارند. |
کلیدواژه ها |
بهزیستی ذهنی، مشارکت ورزشی، آمادگی جسمانی، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |