بررسی ارتباط توسعه مهارت های پداگوژیکی با دانش‌آفرینی در ورزش و عملکرد تیم‌های کاری در معلمان تربیت‌بدنی شهر بیرجند
کد مقاله : 1310-CNF
نویسندگان
نرگس فروتن *1، زینب بی باک2، حسین آردین3، حسین چهکندی4
1کاردانی تربیت بدنی دانشگاه آزاد -دبیر تربیت بدنی
2کارشناسی ارشد جغرافیا دانشگاه پیام نور بیرجند
3کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد
4کارشناسی ارشد زبان انگلیسی - دبیرستان نواب سربیشه
چکیده مقاله
هدف از انجام تحقیق بررسی ارتباط توسعه مهارت های پداگوژیکی با دانش‌آفرینی در ورزش و عملکرد تیم‌های کاری در معلمان تربیت‌بدنی شهر بیرجند بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان تربیت‌بدنی مدارس متوسطه شهر بیرجند می‌باشند. تعداد حجم نمونه 137 نفر بوده که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه مهارت‌های پداگوژیکی صداقت و همکاران (1399)، پرسشنامه دانش‌آفرینی در ورزش ﻻوﺳﻮن (2003) و عملکرد تیم‌های کاری مایک وست و ویکز (1994) استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه‌ی معنادار بین توسعه مهارت های پداگوژیکی با دانش‌آفرینی در ورزش و عملکرد تیم‌های کاری در معلمان تربیت‌بدنی شهر بیرجند وجود دارد. در نتیجه معلمان تربیت‌بدنی با توسعه مهارت‌های پداگوژیکی، به شیوه‌ها و روش‌های آموزشی موثر برای فراگیران خود آشنا می‌شوند. این مهارت‌ها شامل برنامه‌ریزی درسی، طراحی فعالیت‌های آموزشی جذاب و متنوع، استفاده از روش‌های تدریس فعال و مشارکتی، ارزیابی و بازخورد موثر و مدیریت کلاس درس است. با توسعه این مهارت‌ها، معلمان تربیت‌بدنی می‌توانند آموزشی پویا و جذاب را به هنگام بیاورند و بهبود عملکرد و یادگیری فراگیران را تسهیل کنند.
کلیدواژه ها
مهارت های پداگوژیک، دانش‌آفرینی، تیم‌های کاری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی