ارزیابی فاکتورهای آمادگی جسمانی منتخب رشته بسکتبال با رویکرد کاربردی بودن در مدرسه |
کد مقاله : 1313-CNF |
نویسندگان |
پویا فیروزیان *، مهرداد فتحی گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
درس تربیت بدنی و سلامت از دروس مهم برنامه درسی ملی کشور است. در این برنامه، آموزش رشته ورزشی بسکتبال در پایه تحصیلی هفتم متوسطه اول تنظیم شده است. معرفی، آموزش و برگزاری مسابقات رشتههای توپی از جمله رشته ورزشی بسکتبال میتواند انگیزه و تمایل دانش آموزان را به مشارکت در ورزش منظم و یادگیری عادات صحیح برای حفظ سلامت جسم و روان و همچنین ارتقا سطح کیفی ورزش قهرمانی کشور، افزایش دهد. برای ارائه برنامه آموزشی مناسب، اصلاح نقاط ضعف آموزش و انتخاب بازیکنهای برتر و افزایش رقابت بین بازیکنان، پایش و ارزیابی مداوم قابلیتهای جسمانی و مهارتی ویژه رشته ورزشی بسکتبال در کلاس درس تربیت بدنی و بسکتبال، با استفاده از آزمونهای معتبر مناسب، اهمیت دارد. پس از بررسی 120 مقاله علمی-پژوهشی مرتبط با اهداف پژوهش، یافتهها نشان میدهند با وجود اینکه آزمونهای معتبر آزمایشگاهی و میدانی زیادی برای اندازهگیری قابلیتهای ویژه بسکتبال وجود دارند، به دلایل مختلفی از جمله هزینه بالای ابزار اندازهگیری، نبود فضای مناسب نگهداری و استفاده و کمبود نیروی متخصص برای استفاده از دستگاههای آزمایشگاهی، باید از آزمونهایی استفاده کرد که قابلیت استفاده در فضاهای ورزشی و با امکانات در دسترس مدارس را داشته باشند. فاکتورهای آمادگی جسمانی منتخب و موثر در رشته ورزشی بسکتبال، توان پرتاب توپ، توان انفجاری و پرش، سرعت دویدن خطی، سرعت تغییر جهت و توان بیهوازی میباشند. پژوهشهای زیادی با استفاده از آزمونهای این قابلیتها انجام شده است و در این پژوهش ما به دنبال بررسی این آزمونها و معرفی آزمونهای مناسب برای استفاده در مدرسه هستیم. آزمون پرش سارجنت، آزمون دوی سرعت 5 و 10 متر، آزمون تی چابکی، آزمون سرعت تغییر جهت 505 و آزمون پرتاب توپ مدیسنبال، آزمونهایی معتبر و مناسب برای ارزیابی فاکتورهای آمادگی جسمانی مهم بازیکنان بسکتبال در فضاهایورزشی اکثر مدارس کشور میباشند. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: آزمون، بسکتبال، فاکتورهای آمادگی جسمانی، کاربردی بودن در مدرسه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |