انگیزش شغلی دانشجو معلمان و نومعلمان رشته آموزش تربیت بدنی بر اساس نظریه هرزبرگ
کد مقاله : 1321-CNF
نویسندگان
پویا فیروزیان *1، حسین عباسی2، تکتم نعمتی3
1گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2گروه طب ورزش،دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی،دانشگاه تهران
3استاد یار ،گروه آموزش تربیت بدنی ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران ،ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش باهدف بررسی انگیزه و رضایت شغلی دانشجومعلمان ونومعلمان رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی درسال 1401صورت گرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی وگرداوری وتحلیل داده ها ازنوع توصیفی –پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 380 دانشجو معلم ونومعلم دختر (201)و پسر (179) رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی می باشند که به روش تصادفی، تعداد 194 نفر از آنان توسط پرسشنامه استاندارد انگیزش شغلی هرزبرگ مورد بررسی قرار گرفته اند. ضریب پایایی این پرسشنامه 0.85 به دست آمد . محققان به بررسی عوامل انگیزشی و اولویت بندی آن ها در جامعه هدف پرداختند.دو دسته عوامل انگیزشی و نگهدارنده(بهداشتی) به عوامل کوچک تری تقسیم بندی شدند . عوامل درونی، مانند: ماهیت کار، فرصت های ارتقا و پیشرفت و توسعه شغلی و عوامل بیرونی، مانند: ابعاد روابط همکاران، حقوق و مسائل مالی و ویژگی مدیران مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و آزمون t در سطح معنی داری 0.05≥p بهره بردیم. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که فاکتور های «ویژگی مدیران»، «روابط همکاران» و «ماهیت کار» به ترتیب بیشترین تاثیر را در انگیزش شغلی جامعه تحقیق داشتند.
کلیدواژه ها
انگیزش شغلی، دانشجو معلم، نومعلم ،آموزش تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر