تبیین شایستگی های معلم و مربی ورزش از منظر دانش پداگوژیکی آموزش تربیت بدنی
کد مقاله : 1323-CNF
نویسندگان
فهیمه خوشمرام *1، ناهید شکوهی راد2، جمشید جلیلوند3
1دکتری بیومکانیک ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2استادیار معلم، دکتری فیزیولوژی ورزشی، کارشناس برنامه درسی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران
3دکتری مدیریت ورزش، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده مقاله
امروزه، جدا از شایستگی‌های حرفه‌ای و شایستگی تدریس یک موضوع خاص، شایستگی از نوع علم و هنر یاددهی-یادگیری نیز برای معلمان ضروری می‌باشد. این نوع شایستگی در معلمان تربیت‌بدنی به معنای ایجاد یک محیط تعلیم و تربیتی ایمن، حمایتی و انگیزشی برای دانش‌آموزان است. این شایستگی شامل رشد و تکامل حرکت و رفتار دانش‌آموزان، توسعه اجتماعی، عاطفی و اخلاقی آن‌ها می‌شود. همچنین، معلمان باید با نظریات رشد و رفتاری آشنا باشند و بتوانند آن‌ها را با عملکرد خود تفسیر کنند. این مقاله بیانگر برخی از الزامات حرفه‌ای و مهارتی معلمان تربیت‌بدنی است که در استانداردهای حرفه‌ای تعلیماتی معلمان تربیت‌بدنی موردتوجه قرار می‌گیرد. در برنامه‌های تعلیم و تربیت، بیشتر به شایستگی‌های مربوط به محسنات و اقدامات تعلیماتی توجه می‌کنند و کمتر به شایستگی معلم در علم و هنر یاددهی و یادگیری پرداخته می‌شود. اما با توجه به الزامات جدید، تأکید بر شایستگی معلمان در علم و هنر یاددهی و یادگیری افزایش‌یافته است. در برنامه‌های تعلیم و تربیتی تربیت‌بدنی، معلمان باید توانایی آموختن و نحوه تفکر انتقادی نیز داشته باشند. علاوه بر این، برنامه‌های درسی در این حوزه باید با همکاری انجمن‌های ورزشی تنظیم‌شده باشد تا پیوند بین جنبه‌های موضوعی تعلیم و تربیت و علم و هنر یاددهی و یادگیری تقویت گردد.
کلیدواژه ها
یاددهی، یادگیری، معلم تربیت بدنی، مربی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی