چگونگی آموزش صحیح تفکیک و جمع آوری زباله ها به دانش آموزان در حیاط دبیرستان شهید محمدیان برای زنگ های درس تربیت بدنی
کد مقاله : 1327-CNF
نویسندگان
ابوالفضل زمان پور *1، عاتکه محمودیان2
1دانشجوی کارشناسی پردیس شهید چمران تهران
2دبیر تربیت بدنی شهر مشهد
چکیده مقاله
مدارس و موسسات آموزشی یکی از مراکزی هستند که معمولا در طول سال تحصیلی زباله زیادی تولید می کند و به همین دلیل تفکیک زباله در مدارس اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر به درستی انجام شود نقش موثری در ایجاد فرهنگ بازیافت و کمک به بازیافت زباله دارد.
این امر باعث شد تا با مشاهده زباله های فراوان در محیط ورزشی مدرسه شهید محمدیان توجه بنده برای تفکیک زباله ها و همچنین کاهش دور ریز دانش آموزان برای پاکیزه بودن محیط مدرسه در زنگ های درس تربیت بدنی را جلب کند ، همچنین وجود مواد زیان آور و عدم کنترل و مدیریت آنها در سطح حیاط مدرسه به آسیب های بهداشتی می‌ انجامد.
با استفاده مجدد از زباله ها به مرور می توانیم هدف از تفکیک زباله ها را برای دانش آموزان قابل درک کنیم زیرا محیط زیست افراد ما تحت تأثیر این امر می‌ تواند تغییرات اساسی ایجاد کند و نیز جداسازی زباله ها می تواند به چرخه بازیافت زباله کمک کند.
به همین منظور نیاز است تا هر دانش آموز تفکیک زباله خشک و تر را در مدرسه جدی بگیرد با توجه به اهمیت بازیافت و تفکیک صحیح زباله های دور ریز توسط دانش آموزان و نیاز مبرم آموزش و آنها این مورد و فرهنگ سازی و ترویج صرفه جویی برای کاهش تولید زباله به بررسی این موضوع می پردازم. در این پژوهش از دانش آموزان خواسته ام تا با انجام طرح های گوناگون در کاهش دور ریز خود در حیاط مدرسه کمک کرده و محیط پاکیزه ای برای زنگ های درس تربیت بدنی رقم بزنند. برخی از این طرح ها ایجاد نمره های تشویقی – انتخاب مسئولان بهداشتی – اهدای جوایز – برگزاری جلسات آموزشی و ... بوده است.
کلیدواژه ها
دانش آموزان – مدرسه – زباله – باز یافت – بهداشت – تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی