بررسی رابطه عزت‌نفس و امنیت روانی با تأکید بر توسعه مهارت های پداگوژیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرمنطقه 8 تهران
کد مقاله : 1333-CNF
نویسندگان
علیرضا رمضانی *1، سیده معصومه همایونی2، مریم پورصفر3، علیرضا چاجی4
1کارشناسی تربیت بدنی - آموزش و پرورش قرچک
2کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی
4کارشناس مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
چکیده مقاله
هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه عزت‌نفس و امنیت روانی با تاکید بر توسعه مهارت های پداگوژیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر منطقه 8 تهران بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر منطقه 8 تهران به تعداد 6593 نفر است که با مراجعه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه معتبر و استانداردشده ایمنی- ناامنی مازلو (1952)، پرسشنامه مهارت‌های پداگوژیکی صداقت و همکاران (1399)و پرسشنامه عزت‌نفس آلیس پوپ (1998) استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه‌ی معنادار بین عزت‌نفس و امنیت روانی با تاکید بر توسعه مهارت های پداگوژیکی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر منطقه 8 تهران وجود دارد. در نتیجه مهارت‌های پداگوژیکی معلمان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی و همکاری دانش‌آموزان را توسعه دهند. با ارائه فرصت‌هایی برای همکاری در فعالیت‌های گروهی و تیمی، معلمان می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا مهارت‌های ارتباطی، همکاری و تعامل مؤثر را در محیط‌های اجتماعی یاد بگیرند. این مهارت‌ها می‌توانند به افزایشاینها فقط چند نمونه از نقش‌های مهارت‌های پداگوژیکی در تقویت عزت‌نفس و امنیت روانی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم هستند. برنامه‌های آموزشی و آموزش معلمان می‌تواند بر اساس این اصول و مهارت‌ها طراحی شود تا بهبود عزت‌نفس و امنیت روانی دانش‌آموزان را ترویج کند.
کلیدواژه ها
عزت‌نفس، امنیت روانی، مهارت های پداگوژیک، دانش آموزان متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی